TRAVEL WITH ME │ ICELAND

19-05-2018

Steile kusten, bergen met sneeuw als laagjes poedersuiker, stromende watervallen... Deze vakantie was ik in IJsland! In één van mijn laatste posts konden jullie mijn voorbereidingen voor IJsland zien. Vandaag vertel ik jullie alles over de reis, welke plekken ik aanraad, en wat je mee moet nemen als je naar IJsland gaat. Tijdens de vakantie heb ik een reisdagboekje bijgehouden, hierin heb ik elke dag wat geschreven over die dag. Als ik al die verhalen hieronder zet, kan het wel uren duren voordat je alles hebt gelezen, dus ik geef een korte samenvatting over de reis.

Op 21 april vertrokken mijn ouders, broer en ik met het vliegtuig naar IJsland. Helaas kon onze hond niet mee, dus zij bleef bij m'n oma logeren. Het grootste gedeelte van de vakantie bestond uit autorijden, uitstappen, autorijden, uitstappen... We bleven dus niet steeds op één plek, maar maakten een roadtrip langs de kusten van IJsland. Het leuke van een roadtrip vond ik dat je bijna elke dag in een ander hotel of huisje sliep. We hebben het meest in een hostel geslapen. Dit is een hotel, maar dan wat eenvoudiger en minder luxe, en je deelt de keuken en badkamer met de andere personen. Hierdoor ga je sneller met de andere praten, en leer je weer nieuwe mensen kennen. De IJslandse taal is ontzettend moeilijk, maar gelukkig sprak bijna iedereen die we tegenkwamen Engels. Naast de hostels hebben we ook af en toe in een huisje geslapen. Meestal bleven we hier 2 nachten in plaats van 1. 
We zijn naar heel veel mooie plekken geweest. Hieronder heb ik een paar plekken in IJsland op een rijtje gezet die ik heel erg aanraad als je zelf een keer op vakantie wilt naar IJsland!

Mooie plekken in IJsland

Hot springs - In IJsland heb je heel veel ijskoude meertjes, maar soms zie je vlakbij zo'n meer een klein meertje (vaak voor 4-5 personen, het is heel klein). Deze "hot springs" zijn in tegenstelling tot het grote meer juist heel warm (soms wel 40 graden). Dit komt doordat het water wordt opgewarmd door de aardbodem. Daarom hebben veel huisjes ook een eigen hot tub. 

Boottocht - Dit is niet echt een plek, maar wel iets wat je zeker moet doen als je in IJsland bent! Wij hebben ook een boottocht gemaakt, en we hebben heel veel wilde orka's gezien! Als je geluk hebt, kun je ook walvissen en dolfijnen zien.

Stenen - Je ziet ze overal: stenen met mooie schilderingen of stenenmannetjes. Het ziet er heel vrolijk en leuk uit!

Watervallen - Watervallen zie je overal in IJsland. Van kleine stroompjes uit de rotsen, tot reusachtige watervallen die keihard naar beneden kletteren. Hieronder is een lijstje met watervallen die ik zelf het mooist vond.

  • Godafoss - 2 grote watervallen en 1 kleintje, met een supermooie omgeving! Het water was heel mooi blauw, en je zag overal rotsen!
  • Skógafoss- Deze waterval vind ik heel mooi, omdat hij recht naar beneden gaat. Helaas regende het heel hard toen we 'm wilden bekijken, maar ik heb er alsnog een mooie foto van kunnen maken.
  • Dettifoss - Deze waterval was één van de grootste watervallen waar we zijn geweest. Deze waterval was heel bijzonder, want door de damp die omhoog kwam, zag je echt een hele felle regenboog!
  • Seljalandsfoss - Dit vond ik de allerleukste plek waar we zijn geweest. Dit is namelijk een waterval waar je achterlangs kunt lopen! Dat heb ik altijd al willen doen.

Námafjall Hverir - Deze plek was heel gaaf! Het leek een beetje op een maanlandschap met de bruingele grond en bergen met een soort kraters erin. Ook zag je overal hoopjes stenen waar heel veel damp uitkwam. Het stonk er wel heel erg, het stinkt bijna overal naar rotte eieren (zwavel), ook als je ging douchen. Dat was wel een nadeel, maar op een gegeven moment wen je er wel aan.

Gletsjer - In het zuiden van IJsland is een gletsjer. Onderaan de gletsjer zie je brokken ijs in het water drijven. Het ziet er een beetje uit als Ice Age. Ook heel leuk om te zien!

Strokkur - Dit is een geiser. Bij een geiser wordt er om de paar minuten water omhoog gespoten (een soort uitbarsting van een vulkaan maar dan veel kleiner en met water). Het komt heel plotseling, maar spuit wel heel hoog (20-25 meter)!

Breuk - Dit is de breuk tussen de Europese plaat en de Amerikaanse plaat. Op de plek van de breuk kun je een hele diepe scheur zien.

Reykjavik - Reykjavik is de drukste plek van IJsland. In de rest van IJsland zie je bijna geen auto's op de weg, maar in Reykjavik stond zelfs een file! Reykjavik is een superleuk stadje met heel veel gekleurde huisjes! Ook is er een grote kerk waar je op kunt. Het is heel leuk om al die gekleurde daken van boven te zien!

Wat moet je meenemen?

Als je naar IJsland wilt, zijn er een paar dingen die je echt nodig hebt. 

Regenkleding - In IJsland is het weer niet te voorspellen. Het ene moment schijnt de zon, een minuut later begint het keihard te regenen. Zorg dus dat je altijd een waterdichte jas aan of mee hebt!

Bergschoen/wandelschoenen - Ik heb de hele vakantie niks anders aangehad dan bergschoenen. Zonder goede wandelschoenen houd je het niet lang vol. IJsland bestaat een en al uit rotsen, modder en water. Zorg dus dat je goede schoenen mee hebt!

Zwemkleding - Het is altijd handig om je zwemkleding mee te nemen, want je kunt zo een hot spring tegen komen! Dan is het wel zo fijn als je je zwemspullen mee hebt...

Laagjes - Thermoslegging, shirt onder je trui, dikke sokken... Zorg dat je veel laagjes aan hebt! Bij ons werd het niet warmer dan 8 graden, en met de ijskoude wind was de gevoelstemperatuur -2. Ga dus niet eigenwijs doen, maar kleed jezelf warm aan!

Slaapmasker - In IJsland wordt het 's nachts niet helemaal donker. Het kan zijn dat je in je hotel/huisje geen verduisterende gordijnen hebt. Als je dus alleen goed kunt slapen in het donker, neem dan een slaapmasker mee.


Ik vind IJsland een heel mooi land, dus ik raad het heel erg aan! Het is zo bijzonder door alle verschillende landschappen. Van maanlandschappen, naar zwarte stranden, naar ijslandschappen en slingerende wegen. Frábær (geweldig)!!!

with love, Suze

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin